Gid jeg havde lært at ride ... anderledes ...

CM2021 (6)

Da jeg var 6 år begyndte jeg på rideskole på en sød gammel pony, der hed "Polly". Jeg faldt af i første ridetime, fordi jeg ikke lige havde kalkuleret med, at ponyen drejede, da vi kom til hjørnet, og derfor fortsatte jeg - alene - ligeud. Der lærte jeg så, at følge med hesten, når den drejer i hjørnerne.

Fra min første vigtige lektion til jeg kom op i midt teenageårene lærte jeg alverdens ting om ridning - og jeg tog endda også alle ryttermærkerne, så lidt ud over selve ridningen burde jeg også kende til.

Jeg lærte at for at få hesten til at gå til biddet skulle man nykke én gang med den ene hånd og to gange med den anden indtil hesten bøjede hovedet.

For at stoppe hesten skulle jeg trække og give slip og trække og give slip indtil hesten aldrig stoppede.

Hvis hesten nægtede at gå frem kunne man bruge de såkaldte ponyspark eller et klask i rumpen.

Og hvis hesten stejlede skulle man forsøge sig med at klaske et æg imellem ørerne på den, så den ville tro, at den blødte.


Det sidste tyede jeg dog aldrig til... For midt i teenageårene begyndte jeg at stille flere og flere spørgsmål ved de ting, jeg fik fortalt.


Kunne man for eksempel ride med en så let kontakt til tøjlen, at man kunne ride med en sytråd - som alle snakkede om?

- Nej, det kunne jeg i hvert fald ikke den gang, og det gør p*sse ondt at holde en sytråd mellem ringe- og lillefinger, skulle jeg hilse og sige!

Og hvordan skulle hesten kunne stå roligt og afslappet og blive spulet, hvis den bliver slået med vandslangen?

Og hvordan hang det sammen, når hestene bukkede nakken, men i samme omgang tabte engagementet af bagbenene, at hesten så kom tættere på samling?


Jeg havde så mange ubesvarede spørgsmål og kunne mærke i min mave, at mange af de ting jeg havde lært at gøre ved heste ikke føltes godt.


I mine første "voksenår" kom et seriøst vendepunkt i min omgang med hestene. I mine tanker om hestetræning - og om mine tanker om min egen rolle som træner og rytter.

Jeg var - i erkendelsen af, at jeg måtte lære mere om hestenes psykologi og indlæring - startet på en kæmpe udviklingsrejse, der her over 10 år senere, stadig er i gang.

Og jeg står tilbage med en følelse af:

"Hvorfor lærte jeg ikke at ride og omgås heste på en anden måde fra starten?"


Når først vi har lært noget - og haft "succes" med det, ja, så er det utrolig svært at lære om.

At ændre vanen.


Jeg har lært at træne heste med straf og negativ forstærkning.

Men jeg kan se efter mine mange års udvikling, at vi kan opnå den samme præstation og et langt bedre bånd ved at træne heste på en anden måde.

En måde, hvor vi giver vores heste mere tid, tager ting i mindre bidder og hvor vi motiverer dem på en mere positiv måde, så de har lyst til at være MED på opgaven - og ikke bare slippe for en masse ubehag, hvis de ikke gør som vi siger.


Gid jeg havde lært at træne heste, hvor første løsning på et problem ikke var at øge presset, men at stoppe op og spørge "Hm, hvorfor tøver hesten?"

Gid jeg havde lært at træne heste, hvor motivationen ikke var fysisk eller psykisk pres, men i stedet behagelige ting, der lokkede.

Gid jeg havde lært at træne heste, hvor de floskler om samling faktisk hang sammen med det, der skete i hestens krop og hestene blev sunde og stærke og prægtige at se på.


1080x1080 Hero i Simplero MOBIL


Der er så mange ting vi kunne ønske os. Men nogen ting kan ikke gøres om. Jeg kan kun blive ved med at øve mig i at aflære gamle vaner og tankemønstre og blive bedre til at indarbejde de nye bedre metoder, jeg har lært.

Og takke alle de skønne heste, der ikke bare har gjort, som jeg ville have ❤️ tak fordi i har fået mig til at stille spørgsmålstegn, revurdere mine egne overbevisninger og ændre mine indgroede vaner.


Har du en nuværende eller tidligere læremester, der fortjener en hyldest for at gøre dig til et bedre heste-menneske?

Del din historie i kommentarfeltet herunder 🤗

4 kommentarer

Jette Lauridsen
 

Genkender alt det du skriver . Og du er yngre end mig, så det tager lang tid at ændre ting i verden. Alle mine heste i min voksne alder fortjener en hyldest for at være mine læremestre. Jeg har måttet lære meget, fordi der jeg troede jeg kunne var slet ikke nok eller det rigtige. 

Læs mere
Læs mindre
Karina Kjeldsen
 

Genkender hvad du har skrevet😱😱😱 jeg er dybt taknemmelig for min skønne veninde som introducerede mig for Finn christiansen som siden har været min mentor/ læremester/ underviser i mere end 10 år - for det er uendeligt svært at af-lære alt det skidt man fik lært om barn/ ung…. Det er en helt anden verden af samhørighed, partnerskab og glæde der har åbnet sig på denne vej… føler det er en livslang selv- og sammen-udvikling mellem hestene og migselv…. Og jeg er dybt dybt taknemmelig for hestenes store tilgivelsesevne når man fejler undervejs🙏🙏🙏🙏🙏🙏 

Læs mere
Læs mindre
Tinne Holm-Larsen
 

Spot on 

Jeg brugte mange år på andres små shetlandsponyer, senere på diverse rideskoler, og min egen første islandske hest, så stor hest og så tilbage til de islandske 

Jeg blev hende der red alt det de andre ikke turde, kunne * knække* enhver hest, og købte og trænede problemheste med succes ….. Indtil jeg en dag fik Skuli . Han var utilnærmelig, intet virkede, ikke Monty Roberts metoden, ikke Gitte Nall, ikke Klaus Hemplinger osv, ikke straf, ikke foder. Jeg var for første gang på bar bund, så for første gang, slap jeg kontrollen og LYTTEDE , og SÅ - og det var der jeg for alvor fik øjnene op for hvad jeg altid havde følt indeni . Og sikke en forskel 🙏🏻🙏🏻

Men som I andre skriver, så er der rigtig mange ting der er så svære at slippe 😵‍💫


Læs mere
Læs mindre
Mette
 

Min ung hest som er super sentitiv har lært mig at søge ny viden og träne på en helt anden måde. For han siger pænt nej tak til Press 

Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar

Design uden navn (19)