Igangværende Lektion
Kursus indhold

Trekanten

I denne øvelse er bommene lagt ud så de former en trekant. Den ene ende af hver bom er løftet op på enden af en anden bom, så de "låser" hinanden. Det gør at hesten skal variere hvor højt den løfter hovene afhængigt af hvor på bommen, den går over.

26175760_10155427010513191_165030173_n.jpg

Én ting, som jeg elsker ved denne øvelse, og som gør, at man kan træne den gang på gang, er, at den er ny hver gang man rider på den fra en anden vinkel. Det er alle mulige parametre der ændrer sig afhængigt af den linje, du rider hen over: højden på bommene - afstanden imellem bommene - vinklen på bommene. Så der er næsten uendelige muligheder og hver gang skal hesten justere sin skridtlængde, højden på benløftet, tempoet og balancen for at forcere trekanten uden at ramme.


Fakta om "Trekanten"

Trekanten2.png

Antal bomme: 3(+)
Gangarter: Skidt + trav
Udførelse: For hånd - I longe - Ridende
Velegnet til: Unghesten + Skovturshesten + Genoptræningshesten


Denne øvelse kan ...

  • Øge hestens kropsbevidsthed og bevidsthed om hvor den sætter hovene
  • Gøre hesten god til at koordinere sine bevægelser
  • Øve hesten i at forholde sig til sine omgivelser og justere sin bevægelse efter dem (hvilket er meget rart på tur!)
  • Være med til at mindske snublen
  • Styrke hestens balance

I denne øvelse skal du lade hesten gå i sit eget tempo, så den får tid og mulighed for at koordinere sig.

Hvad du skal se efter og hvordan du tilpasser øvelsen til din hest

Når hesten er komfortabel med bomme, som i lektionen "Introducer din hest til bomme" kan du begynde på denne øvelse. Start ud med øvelsen, som den er beskrevet her. Hvis din hest rammer bommene ofte og har svært ved at ændre sit bevægemønster kan du gøre øvelsen lettere. Hvis din hest har styr på det kan du gøre øvelsen sværere. Det finder du inspiration til herunder: 

For at gøre øvelsen lettere kan du: 

  • Vælg en lige linje hen over
  • Undgå at ride hen over hjørnerne
  • Lægge bommene fladt på jorden

For at gøre øvelsen sværere kan du: 

  • Vælge et buet spor hen over den (fx som en del af en volte)
  • Lave et drej midt i trekanten, så du rider ud i en anden retning end du red ind
  • Lægge en eller flere ekstra bomme på, så den minder om mikado (se en af videoerne under "in-action")
  • Løfte bommene højere (kig gerne under øvelsen "Den Klassiske" for at bruge løftede bomme sikkert)
  • Trave hen over trekanten

Klip med trekanten "in-action":

Uuups - du har ikke adgang til det online bomtrænigns-kursus!

Måske har du glemt at logge ind?

Ellers ->